Sunday, June 19, 2011

Gerimis



Picture by manusiaterlantar via phone

Aku semakin suka pada kawasan luar kesibukan, angin petang di kawasan lapang. Atas bumbung rumahku, meja luar rumahku, keseorang di dalam biliku.

Ia membuatkan aku semakin kuat berfikir. Pelbagai, segenap imaginasi.

Dan aku semakin suka pada "detail" .
Gerakan raut senyum wajah ibu bapaku, gerakan rumput di tiup angin, titisan hujan pada lopak, bunyi air dari kolam ikan aku, bahkan perubahan bentuk awan2 di atas sana. Aku bagaikan berada pada satu ruang lain . Aku mampu duduk pada suatu tempat memerhati, mendengar dan merasa pada kadar yang lama.

Hidup aku seperti sudah berubah dalam 3,4 bulan ni. Terlalu banyak perkara berlaku. Terlalu banyak tanggungjawab dipaksa pikul. Ia seperti persediaan untuk sesuatu.

Dan aku biarkan diriku seperti daun luruh dibuai angin ketempat tidak kutahu. Tersenyum melayan perasaan. Kerana aku tahu semua yang berlaku adalah yang terbaik untuk diri ini.

Aku suka gerimis hujan mengena kulitku.
Aku merasa aku hidup.

No comments: