Tuesday, June 7, 2011

Garisan Pensil

Cuba lukiskan satu garisan panjang menggunakan pensil. Tandakan A dan B pada penghujung setiapnya. pada garisan itu letakkan sesuatu sepanjangnya. Kertas gulung, pensil, guli, megi cawan atau apa-apa sahaja.

Sekarang, lalukan tangan kamu pada garisan itu. Langgar sehaja apa yang menghalang laluan mu. Buka tangan mu, dan 'u got nothing'. Kamu masih lagi seperti pada permulaan garisan.

Lalukan kembali tangan kamu dan ambil setiap benda menghalang kamu. Pada pemghujung garisan, lihat apa yang ada didalam genggaman. Segala macam.


That's life.


Samada kamu mahu atau tidak. Kamu akan tetap bergerak pada satu garisan. Menjalani pelbagai peristiwa yang akan men'corak' hidup. Tapi Kamu akan memperolehi corak yang membentuk peribadi jiwa, jika kamu mengambil iktibar, pengalaman, kehidupan pada setiap laluan kamu. Ia mengubah kamu mengikut corak yang kamu ambil. Positif atau negatif.


"Kegembiraan bukan bergantung kepada keadaan berlakunya ia. Tapi bagaimana kita menghayati ia berlaku" -Manusiaterlantar (January 17, 2010 at 9:46am.)


Apabila kamu rasa 'cukup'. Hati kamu akan terasa tenang - Manusiaterlantar (June 7, 2011 at 4:08pm).


...

2 comments:

Kisah Tipu said...

Hehe aku nak lukis garisan tebal sket

manusia terlantar said...

Takut terpesong ke? Haha