Monday, April 11, 2011

Akal itu membezakan manusia

"Ikut nafsu lesu, Ikut hati mati"

Tu peribahasa melayu yang orang dulu2 buat mengikut pengalaman hidup diorang.
Dan dunia ni masih bulat, masih sama.

"Every action come with reaction"

Hukum dunia..
Aku pegang benda ni menjadi prinsip aku.
Sebab setiap pengalaman aku memberikan keputusan begitu.
Betul yang setiap berlaku dariNya. Itu hak Allah untuk menentukan.
Tapi aku pegang prinsip ini sebagai langkah berjaga-jaga.

Aku gunakan akal untuk sesuatu pemasalahan.
Aku jadikan hukum sebagai jalan aku.
Aku teliti setiap satu "reaction" yang akan berlaku pada "action" aku.


Dan aku akan mengambil masa yang lama untuk sesuatu keputusan,
Agar aku takkan menyesal dengan keputusan aku itu.
Dan sepatutnya aku tak perlu menyesal kerana itu langkah aku.

No comments: