Saturday, April 16, 2011

Dunia III

Ini sepatu aku.. Ini jalan aku pernah tempuhi..
Lihat kekotoran padanya, lihat lubang-lubang padanya,
Oh, tiada siapa yang mahu melihat akan ia, hanya kelibat ia dilihat,
Dan terus menerus membuat takulan nafsu sendiri.

Ambil sepatu aku, pakai ia..
Aku mahu lihat mampu kamu berdiri diatasnya,
Mampu kamu berjalan tanpa ada setitil air mata mengalir,
Lihat dan rasainya sahaja tanpa bicara..

*Diam... Diam..*

Aku pernah melihat banyak sepatu pada alam ini,
Setiapnya aku cuba menyarung akan ia, Untuk merasa, untuk melihat rasa sakit si pemiliknya....
Kerana itu aku rasa sepatuku tidak cukup kotornya, lubangnya...
Ia terlalu bagus berbanding sepatu-sepatu mereka yang lain...

Jangan kamu cepat merasa gah dengan dirimu, jangan kamu terlalu cepat menitiskan air mata jika berlaku musibah.. Ia terlalu kecil berbanding mereka yang lain...

Mereka kuat tanpa rungutan dan air mata...


Mereka sudah tiada air mata untuk dititiskan lagi...

No comments: